Baka en kaka?!

Chokladkaka med Tryffelglasyr!

Undra om man ska bara nåt i helgen kanske? Vore lite kul faktiskt.

På bilden ovan, En Chokladkaka med Tryffelglasyr. En helt fantastisk chokladig kaka som passar till vanlig fika eller varför inte efterrätt?! Som efterrätt kan man vispa lite grädde och garnera med färska hallon som passar perfekt till choklad ( enligt mig ). Receptet får ni senare!!!


Vitlöksbröd

Eller varför inte sätta igång enn bröddeg? På bilden ser ni en deg på grahamssmjöl och vitlök! Doftade helt underbart när man väl bakade av det! När jag gör bröddeg, då låter jag degblandaren arbeta degen i nästan 20-30 minuter, sedan låter jag degen jäsa i ca 30-40min. Därefter formar jag degen till limpor eller frallor och låter dom jäsa under bakduk innan jag gräddar det i 200 grader i ca 15-20, beroende på hur stora limpor/frallor man gör. Gott gott!!


 Bröllopstårta made by Heidi Tahvanainen

Här ser ni mitt absolut största projekt jag nånsin gjort. En 3-vånings bröllopstårta. Den var ca 70 cm hög och vägde runt 15-20kg. Det tog tid att göra men det var värt det. Det är en helt "vanlig" marsipantårta, fyllning: sylt och hemkokt vaniljkräm. Dekorationerna tog ca en halv dag att göra, massa pill och ännu mer pill. Men det var riktigt roligt! Bruden och Brudgummen var nöjda!! Det är huvudsaken enligt mig!!
Vid senare tillfälle kan jag skriva en utförlig "att göra"- lista på tårtan, så kan du prova själv att göra tårtan i mindre skala!!!

Kommentarer
Kommentera inlägget här:
Namn:
E-postadress: (publiceras ej)
URL/Bloggadress:
Kommentar:
Kom ihåg mig?
Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!